Det Hanseatiske Museum og Schøtstuene

Hanseatene er for lengst borte fra Bryggen. Likevel har de vært med å forme Bergen til den byen den er i dag.

• Silje Katrine Robinson / Stiftelsen Museum Vest

Bli med inn

Hanseatene var nordtyske kjøpmenn som etablerte seg i Bergen på 1200-tallet. De drev byttehandel med korn mot tørrfisk fra Nord-Norge. Gjennom sin virksomhet ble Bryggen og Bergen et av Nord-Europas viktigste handelsknutepunkt.

I dag tilhører Det Hanseatiske Museum verdensarvstedet Bryggen, oppført på UNESCOs verdensarvliste i 1979. Museet forteller historien om hvordan hanseatene levde, arbeidet og satte sitt preg på Bergen gjennom 400 år.

• Silje Katrine Robinson / Stiftelsen Museum Vest

Tilbake i tid

Schøtstuene og museets guidede turer lar deg utforske mange sider av hanseatenes liv, fra det unike handelsnettverket til hverdagslivet på Bryggen. Det var i schøtstuer hanseatene møttes for å drikke, spise, diskutere og holde skole og rettsmøter.

Bryggen, som består av 62 godt bevarte trebygninger, er en av Bergens fremste attraksjoner og en viktig del av vår kulturhistorie. Stedet har blitt et symbol på hansatidens kulturelle og økonomiske betydning.

Å gå gjennom de smale passasjene er som å bevege seg bakover i tid. Hører du ekstra godt etter kan du kanskje forestille deg lyden av unge menn som snakker nedertysk, rullende tønner og knirkende trallehjul med tørrfisk.

Dette anbefaler vi

I museets ulike rom og stuer kan du oppleve 1700-tall atmosfæren, lydinstallasjoner og luktbokser som tar deg tilbake til middelalder-Bergen. Hvordan luktet det egentlig på 1300-tallet?

I tillegg finner du Bergens kanskje best bevarte hemmelighet, under et glassgulv i museet – en middelalderruin fra ca. 1280, oppdaget da Schøtstuene som museum ble etablert fro nesten 90 år siden.

Ønsker du å få vite mest mulig, så er omvisningene våre der du lærer om hvorfor hanseatene etablerte seg i Bergen og hvilken betydning de hadde for Bergen som europeisk handelssentrum.

Museumsbutikk og informasjon

Midt foran på Bryggen finner du museets egen gavebutikk. Gaveartiklene er nøye utvalgt for å bygge opp om historien og temaene museet ønsker å formidle. Mange av produktene er spesialutviklet av museet selv. Her får du også kjøpt billetter til omvisninger.

Museum24:Portal - 2024.05.06
Grunnstilsett-versjon: 2