Det Hanseatiske Museum må heves

Etter nesten 150 år med museumsdrift skal Bryggens eldste og best bevarte hus nå gjennomgå omfattende restaurering for å sikre videre i drift i overskuelig fremtid.

• Bilde av det hanseatiske flagget som vaier i vinden, på stang ut fra et bryggehus.
    Det hanseatiske flagget vaier i vinden på Bryggen.

1. oktober 2018 stengte Det Hanseatiske Museum

1. oktober 2018 stengte Det Hanseatiske Museum i minimum seks år på grunn av omfattende restaurering for å forhindre å synke ytterlig ned i bakken. Deler av museets innhold flytter midlertidig inn i Schøtstuene fra sommeren 2019. Bakgrunnen for den krevende jobben som iverksettes, er store setningsskader i byggets fundament. Derfor må bolverket Finnegården står på erstattes, og det historiske bygget må heves for å sikres mot skader.

I mellomtiden skal det selvsagt være mulig for bergensere, turister, skoleklasser og andre besøkende å oppleve Bergen slik det en gang var.

Museum på flyttefot

Det har vært viktig å finne en god løsning for å forhindre at besøkende mister tilgang på historiene som omhandler både byen og enkeltskjebners opp- og nedturer gjennom tidene. At byens best besøkte museum skal på flyttefot skal derfor ikke være til hinder for å gi publikum en helt spesiell opplevelse av Bryggen og Bergens historie.

Åpent ned til «middelalderruin»

I tillegg til at innholdet i Det Hanseatiske Museum, på en ny måte, stilles ut i det som en gang i tiden ble brukt som hanseatenes forsamlingsrom, vil det være mulig å følge den møysommelige restaureringsprosessen som pågår mens Finnegården heves.Under et glassgulv i Schøtstuene, som forøvrig har vært del av Det Hanseatiske Museum siden 1938, kan man se rett ned i en middelalderruin som tidligere ikke har vært avdekket, og som kan fortelle oss mer om middelalderbyen Bergen og tiden før Hanseatene opprettet kontor på Bryggen.

Det vil også legges til rette for tematurer på dag- og kveldstid, og deler av utstillingen vil også gjøres tilgjengelig digitalt.

Noe nytt og noe historisk

Blant de 62 bygningene på Bryggen er det kun Finnegården 1a fra 1704 som er autentisk bevart innvendig, slik at den viser hvordan folk bodde og levde under hansatiden. Det karakteristiske bygget ble museum i 1872, og står på UNESCOs verdensarvliste.

Det er forventet at restaureringen vil ta minst seks år, og museet i Finnegården vil derfor være stengt for besøkende frem til tidligst 2024. Det «nye» Hanseatiske Museum vil i første etasje få ny resepsjon og butikk, mens andre og tredje etasje vil få nye utstillinger. Selve museet og samlingen i Finnegården bevares som utstillingsrom som før.

Museum24:Portal - 2024.05.06
Grunnstilsett-versjon: 2